Wij delen onze kennis graag met jullie!

Maak succesvol gebruik van Google Places

4
dec
Door beheerder - imezo.nl

Het belang van 'Google Places' is de laatste jaren enorme toegenomen. Waar bijna iedereen tegenwoordig gebruikt maakt van zijn smartphones om te surfen op het internet is het cruciaal voor bedrijven om aangemeld te zijn bij Google Places. Vooral bij lokale zoekopdrachten komen vaak de bedrijven uit de buurt hoog in de zoekresultaten van de zoekmachines naar boven. Hierbij kun je denken aan de volgende situatie; Je bent opzoek naar een schoenmaker en woonachtig in Hilversum. Op het moment dat je op Google intypt 'Schoenmaker' krijg je tussen de resultaten verschillende lokale bedrijven waar je terecht kunt. Hierbij zullen dan veel schoenmakers uit Hilversum en omgeving weergegeven worden. Op het moment dat je deze zoekopdracht uitvoert op een desktop of laptop zie je dezelfde resultaten alleen dan met een kaart.

Hoe scoor je nou maximaal in de lokale zoekopdrachten?
Enkele jaren geleden was het een stuk gemakkelijker om bij de resultaten van de lokale zoekopdrachten vermeld te worden. Inmiddels melden steeds meer bedrijven zich aan voor de lokale zoekopdrachten, omdat het belang steeds duidelijker begint te worden. Het is dus van belang om alles zo goed mogelijk ingevuld te hebben. Een 100% score is daarvoor bijna noodzakelijk geworden. Maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan?

Vul je Google Places profiel voor 100% in
Op het moment dat jouw bedrijf nog niet is aangemeld bij Google Places raden wij je aan dit zo snel mogelijk hier te doen. Hier dien jij jou bedrijf aan te melden, of ervoor te kiezen dat jij de beheerder van jouw bedrijf bent (indien Google deze zelf al heeft toegevoegd). Vervolgens krijg je binnen twee weken een activatiecode toegestuurd, om te verifiëren dat jij de eigenaar van het bedrijf bent.

Op het moment dat je het beheer hebt over jouw bedrijf op 'Google places' moet je ervoor zorgen dat het profiel zo compleet mogelijk is ingevuld, om de concurrentie aan te gaan met andere lokale bedrijven in de zoekopdrachten. Google heeft duidelijk aan (nadat je bent ingelogd), voor hoeveel procent jij de pagina compleet hebt ingevuld. Dat ziet er als volgt uit:

80 procent

Google legt precies uit welke stappen jij nog moet zetten alvorens jouw pagina 100% is. De belangrijkste punten hiervoor zijn:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Contactgegevens
- Categorie
- Openingstijden
- Foto's van jouw bedrijf
- Introductietekst over jouw bedrijf
- Profielfoto
- Geverifieerd account

Benoem je diensten
Het is belangrijk om in jouw introductietekst en titel jouw diensten te benoemen. In het geval van ons voorbeeld zou je dus termen kunnen gebruiken als 'schoenmaker' en 'schoenreperatie'. Google scant de informatie in jouw profiel namelijk en bekijkt ook deze relevantie voor de zoekmachine.

Positieve recensies
Positieve recensies in Google zelf zijn altijd goed. Het kan dus aan te raden zijn om klanten recensies te laten schrijven. Het is belangrijk om dus altijd 'veel sterren' te krijgen bij een recensie. Dit weegt zeker mee in het overzicht.

Geef een reactie