Wij delen onze kennis graag met jullie!

Het effect van ‘het bouncepercentage’

30
dec
Door beheerder - imezo.nl
Met enige regelmaat krijgen wij de vraag wat het effect is van een hoog bouncepercentage. In Google Analytics kun je namelijk precies zien wat jouw bouncepercentage is. Vaak horen wij dat er twee redenen zouden zijn waarom een hoog bouncepercentage slecht zou zijn. Deze zullen wij verder in het blog gebruiken als rode draad.

‘Groot gedeelte van de bezoekers vinden de website helemaal niets!’
Dat is een aanname en zeker niet te concluderen uit de cijfers van het bouncepercentage. Je moet je indenken in de bezoekers. Vind de bezoeker op jouw website, waar hij naar zoekt? Waarom zouden ze dan op jouw website blijven? Om het voorbeeld in de praktijk te brengen hebben wij hieronder de statistieken weergegeven van twee verschillende website’s.

Bouncepercentage woordenboek website

Bovenstaande statistieken zijn de statistieken van een woordenboeken website. Het bouncepercentage van deze maand staat op ongeveer 36. Dat betekend dat ongeveer één op de drie bezoekers de website direct verlaat. Een boucepercentage van 36% is voor een website met een zeer groot aantal bezoekers heel normaal. Op een woordenboeken website zal de bezoeker gauw verder surfen, omdat hij opzoek is naar een specifiek woord, waarvoor hij nog enkele stappen dient te zetten. Hij heeft dus een doel om nog op de website te blijven.

Bouncepercentage artikelwebsites

De statistieken van de website hierboven zijn van een website waarop artikelen worden geplaatst. Bezoekers vinden deze website op specifieke zoekopdrachten. Dit zal ik even kort toelichten. Op het moment dat wij vindbaar zijn op bijvoorbeeld een artikel: 'Wie is Robin van Persie?', zullen bezoekers op onze website komen. Zij komen dan terecht op www.onzeartikelwebsite.nl/wie-is-robin-van-persie. Vervolgens lezen zij dit artikel. De informatie wordt gelezen en de bezoeker zijn vraag is beantwoord. Vervolgens verlaat hij de website. De website heeft juiste informatie geleverd en de bezoeker is tevreden.

‘Te hoog bouncepercentage op de site is slecht voor Google rankings.’
Zouden we dan nu lager in Google moeten scoren, omdat we de bezoeker voorzien van de juiste informatie? Natuurlijk niet. Aan dit bouncepercentage is helemaal niets af te lezen. Het is een getal dat je kunt gebruiken om zelf conclusies uit te trekken. Denk bijvoorbeeld aan de woordenboeken website. Als daar een bouncepercentage van 80% zou zijn, zouden wij ons wel moeten afvragen, waarom niemand verder zoekt. Het is dus maar net welk doel jouw website heeft.

Maar waar komt het gerucht van 'het boucenpercentage' en de effecten op Google dan vandaan?
Als je bovenstaand artikel goed hebt doorgelezen zul je begrijpen dat ook een zoekmachine als Google, die juist graag wil dat zijn bezoekers vinden wat zij zoeken, dit bouncepercentage nooit zou kunnen gebruiken om de ranking in Google mee te beinvloeden. Maar wat doet Google dan met het bouncepercentage?

Google heeft de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld, wat wij helaas niet kunnen inzien. Daarbij wordt zeker gebruik gemaakt van het bouncepercentage. Maar niet het bouncepercentage wat wij te zien krijgt. Google heeft een systeem waarbij gekeken wordt of de klant na het bezoeken van jouw website voorzien is van de juiste informatie. Dit kunnen zij zien door het vervolg van deze bezoeker te volgen. Op het moment dat een bezoeker op onze (virtuele) pagina is geweest om te kijken wie Robin van Persie is, zal hij hoogstwaarschijnlijk de website verlaten om niet meer verder te zoeken. In dat geval is de bezoeker (in de ogen van Google) voorzien van de juiste informatie en heeft de website dus de juiste informatie aangeboden. Dit heeft een positief effect op jouw positie in Google.

Op het moment dat een bezoeker op deze pagina zou komen en er staat een zeer beknopte tekst met weinig informatie, zou het zo kunnen zijn dat de bezoeker de website verlaat om nog even verder te zoeken. In dit geval zal hij terug gaan naar de zoekresultaten van Google, om vervolgens daar tussen de andere zoekresultaten verder te zoeken naar een uitgebreider antwoord. In dit geval zal je 'bouncepercentage' binnen het systeem van Google omlaag gaan, waardoor je een slechtere ranking kunt krijgen. Let wel, dit is wederom één van de vele factoren die een rol spelen in de complete zoekmachine marketing.


Geef een reactie